Ons daltononderwijs

Als je onze school binnenloopt zie je kinderen die zelfstandig taken uitvoeren, samenwerken met andere kinderen en daarna met de leerkracht en klasgenoten terugkijken op wat ze hebben geleerd. We zijn een school waar kinderen de vrijheid krijgen om zelf te onderzoeken, beleven en initiatief te nemen. Dat geeft zelfvertrouwen, plezier en maakt dat kinderen invloed hebben op hun eigen leerproces.

We werken met thema’s en soms projectmatig. In de groepen 1 en 2 staat vier weken lang één thema centraal. Vanaf groep 3 laten we veel vakken samenkomen. Zoals geschiedenis, aardrijkskunde en taal. Zo leren kinderen soms zonder dat ze het zelf doorhebben of zijn ze zich bewuster van wat ze leren en hoe ze het verwerken.

Als daltonschool werken we volgens de kernwaarden van Dalton:

De daltongedachte is gebouwd op een pedagogische visie die vertrouwen centraal stelt. We geven vanuit dat vertrouwen vorm aan vijf kernwaarden van daltononderwijs: samenwerking stimuleert leerlingen om van en met elkaar te leren, waardoor sociale vaardigheden worden ontwikkeld. Vrijheid en verantwoordelijkheid geven leerlingen ruimte om hun werk zelf te plannen, binnen duidelijke grenzen. Zelfstandigheid moedigt leerlingen aan om initiatief te nemen en hun leerproces zelf te sturen. Reflectie helpt hen om kritisch naar hun eigen werk en ontwikkeling te kijken. Effectiviteit richt zich op een doelmatige aanpak van het onderwijs, waardoor elke leerling zich kan ontwikkelen.

Nederlandse Daltonvereniging

Het Sterrenrijk heeft een licentie van de Nederlandse Daltonvereniging.